Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

When all I needed was the truth

Av Arvid Skagerlid - 29 januari 2010 22:53

tycker inte om den här tiden mellan kl 22 och midnatt på fredagkvällar då jag allt som oftast sitter framför datorn och inte kan hitta på nåt att göra utan bara slösurfar. men nu har jag iallafall kommit på något viktigt att säga som jag tror de flesta behöver få höra, så lyssna noga nu: LIVET ÄR INGEN TÄVLING

såja, punkt slut. känns bara som om vi hela tiden ställs emot varandra: man ska vara snyggare än andra, smartare än andra, coolare än andra, rikare än andra, mer framgångsrik än andra, man ska hela tiden försöka vara bättre än andra. ser ni det sjuka i det här? det handlar om andra! men det handlar ju om dej! ditt liv handlar om dej! det handlar inte om vilka du är snyggare, smartare, coolare eller rikare än utan om dej. du definieras inte av de personer du sprungit om i livets maratonlopp. du definerar själv hur bra du är. kan vi inte sluta upp med att försöka att höja oss själva genom att sänka andra? är det inte så att den som sänker andra sänker sig själv och den som höjer andra också höjer sig själv? så tror jag att det kan vara iallafall. att göra andra glada glädjer väll även oss? tänk efter, är det inte så? har tröttnat mer och mer på skitsnack, när man klagar på nån som inte är där utan att ta tag i problemet. istället för att nedvärdera nån annan kan man ju försöka förbättra personens beteende vilket kan kräva att man själv går före och visar hur det kan göras. så snälla: försök att se positivt på alla underbara människor runt omkring er, gör dem inte till pappersdockor där ni kan sätta upp alla deras negativa egenskaper utan se dem som riktiga människor med både bra och dåliga sidor och uppskatta alla goda sidor som finns hos personer. och glöm för guds skull inte bort er själva! ni är underbara med era fel och brister och alla era fantasiskt bra egenskaper. det här låter säkert som vanligt feelgoodsnack eller vad det kallas nuförtiden, men jag tror att alla kan lära något, vi blir aldrig perfekta på det här. jag kommer nog alltid kunna råka snacka skit om nån ibland och ranka mej i nån imaginär lista i jämförelse med folk runt omkring mej. men låt oss ändra starta kriget mot konkurrensen och jämförelsehysterin. låt oss se folk i vår omgivning som medmänniskor istället för medtävlare!

Förresten kommer dagens rurik från Over my head av The Fray, en sång jag deppade till en del i ettan då jag jämförde mig ganska mycket med folk och kände mig hyfsat nere.

 
 
Ingen bild

Alice

30 januari 2010 16:50

ibland är du jäkla smart Arvid :) kloka ord från en klok man.

 
Arvid

Arvid

30 januari 2010 18:50

tack! :) skönt o veta att nån kan få ut nåt av den här lilla texten :)

http://arvidskagerlid.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arvid Skagerlid - 22 februari 2011 11:22

http://atthimla.blogg.se/

Av Arvid Skagerlid - 28 juni 2010 23:21

Så, ska man försöka skriva nåt här nu igen då. Känns som om jag skulle vilja skriva massa smarta saker här, men jag orkar ju aldrig skriva på min stackars blogg så det blir ju inte så. Och som det är nu med ett inlägg i månaden max så lär det ju inte...

Av Arvid Skagerlid - 19 maj 2010 16:57

Alltså, jag gillar inte sån här envägskommunikation, där man bara pratar rakt ut i tomma intet typ. Tycker bättre om när man kan bolla saker med folk och komma fram till saker tillsammans. Samtidigt är det ju skönt att ha en blogg där man får tala ti...

Av Arvid Skagerlid - 29 mars 2010 20:01

mmm, ganska seg och tråkig dag idag. nationellt prov i spanska imorse, gick väll bra. se svenska o segt arbete, sen mat o stå ut med dennis tjafs, sen lite effektivare arbete o så seg matte. efter en sömning resa hem har jag suttit vid datorn o vart ...

Av Arvid Skagerlid - 27 mars 2010 16:41

Haha! helt sjukt att jag kan vara så här glad efter att min lilla illusion spruckit. tog en promenad på en timma o en kvart och även om mina promenader brukar ge mycket så var den här nåt extra. helt underbar va den! och den här glädjen släpper inte....

Ovido - Quiz & Flashcards