Alla inlägg under februari 2009

Av Arvid Skagerlid - 11 februari 2009 19:42

ok, till slut är jag tillbaka. Hoppas och tror att ni inte sakant mej för mycket. Har bara inte känt för att skriva, dessutom är broder torbjörn hemma denna vecka samtidigt som datorn där nere är lite trasig så nu är det helt plötsligt fyra pers som ska slåss om den här datorn... Har väll inte direkt nåt vidare intressant att skriva om idag, hade matteprov, gick bra, hade dans på idrotten o det va kul :-) vi dansade bugg och jag slår vad om att det va samma skiva som christer lundgren hade! det var samma låtar och tillslut kom "oh susanna"(en lotorpsklassiker)!! tänk att det va så länge sen man dansade till den! känns iaf så... dessutom var jag tvungen att lära mej en ny sorts bugg där man ska snurra runt hela tiden... jobbigt att inte kunna stajla med sina grymma moves från mellanstadieåren - jag och malin vann ju faktiskt en buggtävling på klassfesten i femman! respect! vi fick dela på några ferraribilar :-) känns konstigt att man träffar gamla klasskompisar från lotorp så sällan nuförtiden, de flesta bor ju kvar här men det finns ju inget att göra så folket sitter väll och slöar hemma som jag... Förlåt alla som inte va med förr i tiden när jag hela tiden pratar gammla minnen! jag är fortfarande i lite av en övergångsfas från lotorp och grosvad till mitt coola kunskapsliv ;-) ska bli bättring på det. men när jag blir äldre kommer ni säkert uppskatta när jag blir nostalgisk o pratar om den fina tiden på kunskapsgymnasiet i norrköping :-)

Just det! Ni får jättegärna tipsa m nån bra fritidsaktivitet, som ni märkt så är mitt liv inte überintressant o så så jag tänkte fråga mina kära läsare om ni har nån bra idé på vad jag kan göra??? Skriiv bara! LÅT FANTASIN FLÖDA!!! om jag sen satsar på nåt av era tips är en annan sak... ;-) Om ni har lust att göra nåt tillsammans med mej är det bara ännu bättre :-) men; SKRIV BARA NÅT!! :-D


Ha det :-)

Av Arvid Skagerlid - 5 februari 2009 12:43

Måste va lite politisk nu och beklaga mej över centerns kovändning i energifrågan, på ett dygn har deras ledning gått från att vara kärnkraftskritiker till att stödja den och till och med gå med på att låta nya rekatorer byggas. Den kompensation man fått är att det samtidigt ska satsas pengar på förnyelsebar energi, det ska exempelvis bli enklare att få bygga vindkraftverk. Men jag förstår inte hur man kan se detta som en "det första steget in i det hållbara samhället", det här ju en satsning på både kärnkraften och den förnyelsebara energin. Jag kan inte se att det kommer leda till nåt mer hållbart samhälle än det vi lever i nu, när man tillåter ny kärnkraft är det snarare et steg i fel riktning än åt det andra hållet. Jag kan heller inte föstå hur ledningen hos Centerpartiet tänker när man över en natt bestämmer sig för att slänga sin kritik överbord över huvudet på sina medlemmar, ungefär som om Miljöpartiets styrelse själva skulle bestämt att man inte vill gå ur EU längre bara för att få hänga ihop med sossarna, utan någon medlemsomröstning eller liknande. Det som varit en av alliansens största styrkor; deras lyckade kompromissande och enighet börjar nu likna ett utrotande av oliktänkande mellan partierna där bara den absoluta toppen får vara med och bestämma om vad man ska tycka. Något som jag hoppas kan bli en av De rödgrönas styrkor är att man kan visa på en mångfald av åsikter samtidigt som man för en klar, gemensam politik som drar nytta av partiernas egna, unika styrkor.

Tillbaka till där jag började: Vist har kärnkraften effektiviserats, blivit miljövänligare och säkerheten har höjts. Men att påbörja något vi inte vet hur vi ska kunna bli av med till slut just nu låter mest dumt och egoistiskt i mina öron. Som indianordspråket lyder: "Vi ärver inte jorden av våra föräldrar, utan lånar den av våra barn"(en gammal klassiker). Vi kan inte dumpa över ännu mer på kommande generationer, de kommer redan ha fullt upp med att stoppa klimatförändringarna vi varit med om att skapa. Som jag förstår så ska den nya kärnkraften användas i en övergångsperiod då vi ska satsa på att bygga upp förnyelsebar energi och jag förstår hur de tänker men kan inte förstå vilken nytta kärnkrafen gör. Visst, den förnyelsebara energi vi har idag klarar inte av att förse hela Sverige med el, men varför kan vi inte ta ett steg tillbaka tills vi har tillräckligt mycket förnyelsebar energi? Vi lever ju redan över våra tillgångar så det är ju bara rätt att vi får kliva ner ett snäpp! Jag förstår att vi inte kommer att kunna hålla uppe samma standard vad gäller produktion och följande även konsumtion men har vi det verkligen så bra att det är värt att djur, natur och andra människor lider till följd av det? Låt oss ta en paus och tänka efter hur vi vill att våra liv, vårt samhälle och vår värld ska se ut!

Av Arvid Skagerlid - 3 februari 2009 16:31

Förlåt för att jag inte skrivit på några dagar, har bara inte kännt för det... Jättekul att se att ni, min lilla läsarkrets, finns kvar än och att ni på nåt sätt uppskattar mina inlägg :-D

Den här dagen har vart lite up o lite ner; på förmiddan så fick jag sitta i stora arenan från nio till tolv o lyssna på föreläsningar o titta på film. är förkyld o hade ont i huvudet så det va inte direkt "jippie"... efter maten va det spanska-redovisning o det gick jättebra! känns konstigt och kul att jag blivit så mycket bättre på att prata på redovisningar :-D på bussen satt jag bredvid anton o vi hade ett riktigt roligt snack om allt ifrån gamla klassen till radiostyrda curlingstenar - typ som på "gamla" goda grosvadstiden :-)

Tänkte bjuda på lite nostalgi: har vart inne på lunarstorm(ni vet som va grejen innan bilddagboken) o kopierat ett dagboksinlägg från när jag precis gått ut sexan, mer än tre och ett halvt år sen alltså!


Herr_Alvan - 16:e juni 2005

  

Tors 16 jun 2005 13:56                              Övrigt, 7 läsare totalt


Hej!
Då har man alltså kommit in i sommarlovs-rytmen och gör nästan bara två saker: spelar cm och läser böcker. Orkar inte gå ner till udden (dubbelorka!!! dessutom är man en liten badkruke...) och har typ tröttnat på alla mina kompisar (absolut mest tjejerna...(olika anledningar...)) (måste snart sluta med alla parentecer.....) jaja, osså vart norra vi inställt (egentligen inte men orkar inte skriva varför) så man får helt enkelt nöja sig med göteborg o scoutlägret........ får lata sig hemma mera ska iaf iväg på fotbollscup o hajk i helgen, HURRA!!! o de tjejer man "gillar" ser en knappt så man får helt enkelt ta det som det kommer o va sig själv.... hoppas det släpper med kärleken snart............ men om man inte har tur i kärlek har man väll tur i spel så det är bara o ta fram kortleken o köra lite poker..... typ ingen inne när jag är det (bara malin typ) och man orkar bara inte gå o träffa nån......... hade iaf bra och hoppas ni har roligare än vad jag har!!!!!!!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards