Alla inlägg under januari 2010

Av Arvid Skagerlid - 29 januari 2010 22:53

tycker inte om den här tiden mellan kl 22 och midnatt på fredagkvällar då jag allt som oftast sitter framför datorn och inte kan hitta på nåt att göra utan bara slösurfar. men nu har jag iallafall kommit på något viktigt att säga som jag tror de flesta behöver få höra, så lyssna noga nu: LIVET ÄR INGEN TÄVLING

såja, punkt slut. känns bara som om vi hela tiden ställs emot varandra: man ska vara snyggare än andra, smartare än andra, coolare än andra, rikare än andra, mer framgångsrik än andra, man ska hela tiden försöka vara bättre än andra. ser ni det sjuka i det här? det handlar om andra! men det handlar ju om dej! ditt liv handlar om dej! det handlar inte om vilka du är snyggare, smartare, coolare eller rikare än utan om dej. du definieras inte av de personer du sprungit om i livets maratonlopp. du definerar själv hur bra du är. kan vi inte sluta upp med att försöka att höja oss själva genom att sänka andra? är det inte så att den som sänker andra sänker sig själv och den som höjer andra också höjer sig själv? så tror jag att det kan vara iallafall. att göra andra glada glädjer väll även oss? tänk efter, är det inte så? har tröttnat mer och mer på skitsnack, när man klagar på nån som inte är där utan att ta tag i problemet. istället för att nedvärdera nån annan kan man ju försöka förbättra personens beteende vilket kan kräva att man själv går före och visar hur det kan göras. så snälla: försök att se positivt på alla underbara människor runt omkring er, gör dem inte till pappersdockor där ni kan sätta upp alla deras negativa egenskaper utan se dem som riktiga människor med både bra och dåliga sidor och uppskatta alla goda sidor som finns hos personer. och glöm för guds skull inte bort er själva! ni är underbara med era fel och brister och alla era fantasiskt bra egenskaper. det här låter säkert som vanligt feelgoodsnack eller vad det kallas nuförtiden, men jag tror att alla kan lära något, vi blir aldrig perfekta på det här. jag kommer nog alltid kunna råka snacka skit om nån ibland och ranka mej i nån imaginär lista i jämförelse med folk runt omkring mej. men låt oss ändra starta kriget mot konkurrensen och jämförelsehysterin. låt oss se folk i vår omgivning som medmänniskor istället för medtävlare!

Förresten kommer dagens rurik från Over my head av The Fray, en sång jag deppade till en del i ettan då jag jämförde mig ganska mycket med folk och kände mig hyfsat nere.

Av Arvid Skagerlid - 26 januari 2010 18:23

Hej bloggen! har gjort om lite här, säg till om det är nåt ni stör er på. i helgen va jag på läger med heavengänget, va ganska kul, men känner att det hade nog vart bra med lite fler timmar till sömn nu. höll en liten andakt om att följa jesus väg och inte leva som den här världen utan vara guds rike på jorden. sa även att vi precis som jesus inte ska nöja oss med välgörenhet utan finnas mitt ibland de svaga och lidande. får ju tillägga att jag inte kommit så långt själv med sånt än, men det är dit jag vill, så med lite hjälp så... :-) de va tysta när jag slutade, vilket kan ses på olika sätt. verkade iaf som om de hört va jag sa :-) har inte hänt nåt spektakulärt på skolan de senaste två dagarna så jag skiver inte nåt speciellt om det. har funderat lite på kärlek idag. visst skulle det passa bra med en flickvän som man kunde hålla i hand på promenaderna, prata om allt med och myla i snön (åhh... drömma<3) men nu är jag ju inte särskilt bra med tjejer så förmodligen blir det inte så. och då är det ju mest bara onödigt att min hjärna ska hålla på och pracka på mej nåt som jag klarat mej bra utan. säger inte att jag inte vill ha nån flickvän utan att jag inte vill känna mej nere för att jag drömmer om nån jag inte får. hoppas att jag kan bli bättre på att handskas med tjejer och kärlek och allt så småningom :-) vilken fjantig artonåring jag måste vara förresten! :-)

Textraden för idag kommer från Vampire Weekends låt Walcott, härligt röjig låt!

Av Arvid Skagerlid - 21 januari 2010 22:34

Kör ett sånt här frågeformulär, får se hur det blir :-)

 

100 frågor om mig 

01. Fullständigt namn: Arvid Per Skagerlid
02. Ålder: 18
03. Vart bor du: Lotorp
04. Bor tillsammans med: mamma, pappa, en storebrorsa och två småbröder

05. Husdjur: 4 marsvin
06. Färg på ditt hus: vit/brun och lite grönt

07. När är du född: 2 januari

08. Klass: 2:an på gymnasiet (2:4 for the record)
09. Vilket år tar du studenten: 2011 om allt går som det är tänkt

10. Något jobb: nope
11. När gick du upp i morse: typ sju
12. När ska du sova: om tjugo minuter typ
13. Duschat idag: nej, får göra det imorgon bitti...
14. Kramat någon idag: nej, dissa maia lee

15. Pussat någon idag: inte ens nära
16. Vad har du ätit idag: jordgubbsyoghurt med äppelbitar i till frukost, potatismos och sojakorv med ketchup till middag och kottfärsås och spaghetti till lunch

17. Dagens klädsel: hehe, som jag sett fram emot det här... :-) nu blir det lite modeblogg här en stund. svarta jeans från Filippa K som jag köpte på myrorna i örebro, rättvisemärkt och ekologisk blågrå t-shirt som jag fick i julklapp för ett par år sen, blå övertröja med gul text på som jag fick på nån födelsedag för några år sen. hade ingen snyggare övertröja och det är så kallt nuförtiden så det fick bli den, känner mej kanske inte "skitfräsch"(motsägelsefullt uttryck...) men det får duga, folk bryr sej ändå inte lika mycket som man tänker sej.

18. Dagens smink: nada

19. Dagens sötnos: hehe... det undrar ni va??

20. Dagens roligaste: hmmm, inget jättespeciellt, men classe pålsson var ju som alltid underhållande :-)

21. Har du många vänner: njaae, men de jag har duger så länge :-)

22. Hur många har du kysst: ingen?
23. Vem kramade du senast: hmmm... kommer inte på... nån tjej var det nog iaf...

24. Vem saknar du: Pontus som jag inte träffat sen vi slutade på grosvad :-( + massa andra gamla kompisar man inte träffat på länge

25. Hur många har varit otrogna mot dig: ingen
27. Har du pojk-/flickvän: nej
28. Vem pratade du med i telefon senast: pappa, när han skulle hämta mej
29. Vem fick du senast sms ifrån och vad stod det: Björn som skrev "Tja! Jag glömde min mössa och mina vantar i missinshuset i onsdags är det något du kan ta med dig i morgon till lägret?"


FAVORIT: 

31. Film: hmm... är dålig på att säga en... "Hajen som visste för mycket" har jag sett några gånger, va dock ett tag sen nu...

32. Låt: åhh... skitsvårt ju! får nog ta Keanes "Better than this"

33. Mat: hembakta pizzan varje fredagkväll - vissa har det fint, jag vet :-)

34. Dryck: Vatten
35. Färg: grön

36. Tv-serie: Freaks and geeks - rekomenderas starkt!

37. Stad: hmm... Norrköping? har inte vart i så himmla många städer
38. Land: Sverige, för att jag växt upp här...
39. Ämne i skolan: samhäll/religion
40. Tv program: vinterstudion får det bli


SENASTE:
41. Personen du tänkte på: åhh... now you're messing with my head! men om man säger så här: tänker lite oftare på en viss person än på andra... ;-)

42. Personen du pussade: Lisa Olsson (notera skillnaden mellan puss och kyss)

43. Gången du spydde: typ nyårsdagen för ett antal år sen? kommer ihåg att jag mådde illa o låg o titta på Sound of music då iaf...

44. Gången du grät: åhh... kanske tio månader sen? då vet jag att jag grät åtminstone

45. Pizzan du åt: köpt familjepizza med pappa o småbröderna, kebab/vezuvio med vit sås va det

46. Gången du var i Göteborg: när jag va på kurs med Grön Ungdom eller när jag va på semester o va på Liseberg

47. Gången du var i Stockholm: när jag hälsade på storebrorsan
48. Gången du duschade: igår
49. Gången du sov: inatt
50. Personen som såg dig gråta: om jag kom ihåg rätt förut så va det nog mamma eller dan


51. Svart eller vitt: vitt

52. Hund eller katt: hund
53. Ut och festa eller hemma och mysa: hemma och mysa, fast skulle va kul o festa nån gång

54. Tvspel eller datorspel: tvspel
55. Singel eller upptagen: upptagen, fast trivs ganska bra med att va singel
56. Pussas eller kramas: kramas
57. Lunarstorm eller helgon eller Playahead: lunarstorm får det bli
58. Ragga eller bli uppraggad: bli uppraggad :-P
59. Big Brother eller Paradise Hotel: big brother då...
60. Har du svart hår eller blondt: mörkblondt

61. Har du blåa ögon eller bruna: blåa

62. Choklad eller lakrits: lakrits

63. Göteborg eller Stockholm: Göteborg
64. Högerhänt eller vänsterhänt: högerhänt
65. Coca cola eller fanta: INGET!!! Coca Cola Company är ondskefulla! men när det kommer till smak får det bli cola, får ju erkänna att det är gott
66. Pizza eller kebab: pizza
67. Randigt eller prickigt: randigt

68. Älska eller älskas: älska tror jag, fast det andra är ju inte helt fel heller...
69. Leva eller dö: leva


ANTAL:
70. Personer du älskar: familjen, väl utvalda vänner. har svårt för att tänka att jag älskar nån, vet inte om jag förstått vad det innebär fullt ut

71. Personer du hatar: nae, ingen
72. Pojk-/flickvänner du haft: 1 två gånger - Lisa Olsson
73. Personer du sovit bredvid, både tjej och kille: hmm... mamma och pappa i samma säng, säkert några fler...

74. Glassar du ätit på en dag: typ 3?
75. Nämn en festival du vill på nästa år: hmm...frizon är ju ganska trevlig men har inte så stor koll på festivaler

76. Gånger du haft minnesluckor: ingen
77. Gånger du varit hög: ingen

78. Personer du saknar just nu: ganska så många
79. Gånger ditt hjärta brustit: nae, ingen


VEM:
80. Vill du kyssa nu: hehe... mmm...

81. Träffade du senast: folket på heaven

82. Sjöng du senast för: de som spelade rockband med mej, jag ägde! skulle bli en grym rocksångare om jag bara hade sångrösten..
83. Hade du senast en msn-konversation med: jag o daniel hade en lång konversation via facebookchatten i helgen
84. Spelade du tvspel med senast: rockband på heaven med olle, danni, kristian o rebecka
85. Vill du ta med på en romantisk resa nu: jaa, ännu en gång ett hemlighetsfullt svar...
86. Vill du kasta en sten i huvudet på: en liten sten ska det va isåfall. felicia och jennifer som sölar ner vårt grupparbete

87. Förtjänar att dö: ingen.

88. Är söt: åhh... kan vi inte sluta med sånna frågor???
89. Vill du sova jämte inatt: AAHHH!!!!!


VAD:
90. Gör dig glad: människor, bra samtal, nya insikter, uppskattning

91. Gör dig ledsen: folk jag vill hjälpa men inte riktigt kan, oförståelse, hopplöshet

92. Vill du helst göra nu: sova!

93. Önskar du att du slapp göra:skriva den här listan... vill sova!!

94. Vill du ha nu: sömn! och Runewars, ett brädspel

95. Önskar du dig i födelsedagspresent: ju nyss år, men just nu önskar jag mej Runewars

96. Längtar du till: att sluta gymnasiet och få göra lite vad jag vill (nu: sova)

97. Tycker du om dina betyg: de är riktigt bra, inget o skämmas över :-)
98. Ångrar du i ditt liv: typ inget, är nöjd med att jag kommit hit :-)
99. Är det bästa som hänt dig: aaa... inte hänt så mycket i mitt liv, men att läsa "Den oemotståndliga revolutionen" va riktigt bra (fast man kan ju tänka tvärt om ibland...)

100. Hur mycket är klockan: 23:42, alldeles för sent... usch...


Jaa, vart väll hyfsat. blir säkert kul att läsa om ett tag :-)

Dagens rubruk kommer från Manhattan, en Kings of Leon-låt som för mej beskriver och ger känslan av en perfekt sommarnatt då man springer runt hand i hand med sin älskling och bara låter livet leka. åhh... underbara dröm... :-)

nu ska jag sova! :-)

Av Arvid Skagerlid - 20 januari 2010 21:23

Har suttit här o drömt mej bort och inte kommit på nåt o skriva. men här blir det nåt iallafall. har vart på scouterna (är ledarscout och inte nåt förvuxet litet mellanstadiebarn) och åkt pulka. var helt underbart kul! :-) finns nog få saker som är så barnsligt som att åka pulka. det går liksom inte att göra det på nåt vidare vuxet sätt. det tycker jag om. vill ha tillbaka den där fantasin och inlevelsen man hade som barn, att man kunde leva sig in i lekarna och känna och uppleva så mycket mer. tonåringar bryr sej för mycket om vad folk ska tycka så antingen så vågar man inte eller så fjantar man sig och överdriver. jag vill göra saker för att jag vill, inte för att det låter "flummt" och blir kul att berätta för vännerna. jag vill liksom göra det med hjärtat typ, för att jag verkligen tycker att det är kul,  och då tror jag att man får ut mer av det än nåt påklistrat "du skulle sett va flumma vi va igår, vi gjorde värsta konstiga grejerna! typ sprang runt o sjöng konstiga sånger mitt på torget, folk gick förbi o bara stirra!" nae, för mej verkar det där bara vara nåt annat sätt att få bekräftelse på, man vill att folk ska tycka att man är så konstig, flummig eller utflippad som möjligt. det finns ju redan "fjortisar" så jag kallar dessa personer "flummisar", folk som försöker vara så "flumma" de bara kan. man behöver inte vara smal och sminkad som en fjortis och inte spontan och konstig som en flummis, man behöver vara sig själv - och det är inte så lite det! :-)

Helt plötligt passar ju dagens rubriksång helt perfekt till det här inlägget :-) det är Brett Dennens The one who loves you the most och handlar om att man inte behöver ställa sig in för andra utan att man ska kunna stå på egna ben och göra det man själv vill utan att dras med på sånt man helst skulle avstå och vice versa. sen är ju det där med att "vara sig själv" särskilt enkelt, men det får jag ta i nåt annat inlägg.

Nattinatti!

Av Arvid Skagerlid - 17 januari 2010 20:30

Hoppas att jag hinner skriva nåt vettigt på 16 minuter, sen blir det HIMYM på sexan. Idag har jag vart hemma, tittat på vinterstudion, suttit lite vid datan, tog en härlig promenad i lotorp till bra musik och sen vart det tjugo minuter på motionscykeln med efterföljande dusch. har tänkt att jag verkligen ska träna på konditionen nu, sen jag slutade fotbollen i nian så har jag inte haft nån regelbunden träning och den har bara blivit sämre och sämre. har det bra nu, uppskattar verkligen en sån här slapp hemmahelg. de flesta av mina helger ser ut så här men det är inte alltid jag uppskattar dom :-) hoppas att vårterminen blir minst lika bra som hösten, ser fram emot att läsa samhäll, historia och religion. har ganska många förväntningar på den här terminen så man får hoppas att jag inte blir besviken om det inte går som jag vill, men det ska jag nog komma igenom. sådär, det får räcka, nu är det ted och gänget som gäller :-)

Dagens rubrik kommer från coldplays Life in technicolor II som precis som gårdagens låt har varit en av mina absoluta favoriter de senaste månaderna. En så härligt glad låt som det passar bra att dansa lite till i snön. Ahh... :-)

Av Arvid Skagerlid - 16 januari 2010 22:45

Så var man tillbaka här återigen, hoppas att man slipper brorsornas högläsning nu. har väll lärt mej att stå ut med det mesta men att höra dom läsa mina blogginlägg med hög röst och en underton av hånfullhet får mej att känna mej så förlöjligad. står inte ut när man bara går in för att retas, usch... menmen, vad har hänt sen sist? har tagit mej igenom höstterminen, vart riktigt stressigt några gånger, hatar det, känns bara som om man ställer in nåt sorts tunnelseende och stänger av sig själv för att klara av några skoluppgifter. man har inget riktigt liv under tiden utan lägger all energi på skolarbete. tänker lägga så minimalt med tid på att stressa jag bara kan under mitt liv. sen vart det jullov och då vart jag mest bara hemma med familjen, kändes sådär... vi hade det både trevligt tillsammans och bråkade en del. sån är vår familj, trevliga människor som skulle kunna jobba lite på att ta hänsyn till varandra. det här med att vara med kompisar vart typ tre gånger och alla va trevliga. orkade inte själv fixa ihop nåt förutom brädspelandet, är lite osäker när det gäller att fråga kompisar om de vill "va", skolkompisarna bor ju så långt ifrån så det är ingen större idé och de flesta andra har man glidit ifrån. tycker verkligen inte om att glida ifrån kompisar. det är ju personer man tycker mycket om och som man gärna umgås med. men man kan ju inte bara samla på sig nya vänner utan att det tar lite plats från de gamla, det får man acceptera. kan tillägna det här inlägget till de personer jag umgåts mycket med men som jag inte träffar så ofta nuförtiden, vi har haft det kul tillsammans och jag hoppas att era liv blir bra. om ni är sura för att jag inte hör av mej så beror det till stor del på att jag är lite osäker. tro inte att jag tycker är så cool nu när jag går inne i "stan" bland brats och ser ner på alla bergskaelever som vart kvar i finspång, synd att jag inte får se er, men jaa, man kan ju inte få allt :-) trivs bra på kunskap just nu så ni behöver inte tycka synd om mej.

Sen har ju skolan börjat nu, gått en vecka och den har vart väldigt slapp. första veckan är mest till för komplettering från förra terminen så har mest hängt med klasskompisar och läst Gullivers resor. har inte skrivit så¨mycket om skolan på den här bloggen så kanske kan ägna några rader åt den. känns som att den passar mej bra med mycket pluggtid på skolan, att plugga hemma är jag inte särskilt bra på så det är skönt att jag hinner med det mesta där inne. första terminen i ettan handlade mest om att komma in i allt, väldigt stor omställning att börja på en skola där man inte kände nån liksom. men den här höstterminen har jag verkligen kommit ner på marken och trots att den var väldigt stressig emellanåt så kändes den som en av de bästa. trivs så bra med mina vänner som är personer som jag verkligen tycker om och uppskattar. känner mej mer självsäker av någon anledning vilket både känns bra och dåligt; vill ju inte vara självsäker av fel anledning. får väll se vad det är för anledning så småningom :-)

Aja, en liten uppdatering om mitt liv där. Rubriken på inlägget är en textrad ur Keanes låt "Better than this", tycker den är riktigt bra. fint sväng med tänkvärd text :-) tänkte döpa mina inlägg(hur många dom nu blir...) efter textrader som fastnat på min hjärna, då kan jag samtidigt propagera för den musik jag tycker är bra :-) Så var det inlägget skrivet, hoppas att jag känner mej lika nöjd som jag gör nu senare också, förmodligen inte, så brukar det bli :-)

Ha det så bra!

Ovido - Quiz & Flashcards